Ostatní

gastrin

Vložil(a): jarek, 26. leden 2012, 20:45

Dobrý den páni doktoři.

Mám dlouhodobé potíže s pélením žáhy.Užívám lék nolpaza .Slyšel jsem že za nadměrnou tvorbou kyselin v žaludku je zodpovědný gastrin.Proto se chci dotázat zda je tomu tak a kdy v jakém případě se provádí vyšetření na gastrin.užívám lék nolpazu pravidelně a když mám pocit že je vše v pořádku a lék vysadím po krátké době se mi vše s ještě většími problémy vráti.Mohu vás poprosit o odpověd zda je tento stav normální a co s tím.Děkuji za odpověd.S pozdravem jaroslav šigut.

RE: gastrin

Vložil: Petr Vítek, 27.1.2012 1:21

Dobrý den,



děkuji za Váš dotaz. Pokud užíváte dlouhodobě inhibitory protonové pumpy (mezi které patří lék Nolpaza), může dojít při jejich vysazení k takzvanému "rebound" fenoménu, při kterém se obtíže nemocného přechodně výrazně zhorší. Tento fenomén je opravdu způsoben hypergastrinémií, která se při dlouhodobém užívání těchto léků může reaktivně vyvinout  je způsobena nenádorovou hyperplazií buněk produkujích gastrin

Pokud užíváte dlouhodobě Nolpazu pro refluxní chorobu jícnu a chcete ji po předchozí konzultci se svým lékařem vysadit, zkuste toto vysazování provést postupně - nejprve snížit dávku na 1xdenně, poté užívat lék obden, pak ob třetí den a pak pouze při obtížích, Tímto způsobem se někdy dá rebound fenoménu vyhnout.

Stanovení gastrinu v krvi se provádí při podezřeních na Zollinger Elissonův syndrom, což je vzácná chorona způsobená neuroendokrinním nádorem - gastrinomem. Toto vyšetření se neprovádí zcela běžně ale pouze při důvodném podeření na toto onemocnění - například recidivující krvácející dvanáctníkové vředy, nedopovídající na běžnou léčbu.

Přeji brzké uzdravení Petr Vítek